måndag 18 juli 2011

Tänk vad fort 4 veckor kan gå…

Idag börjar jag jobba igen vilket känns både bra och dåligt. Det positiva är att man trivs bra på jobbet och det negativa är att man inte längre är ledig. Men, men det är bara att acceptera som det är fast det är otroligt hur fort 4 veckor kan gå.

Hur blev det då med fisket under semestern? Ja faktum är att jag inte fiskat speciellt mycket. Första veckan regnade ju till stora delar bort, sedan blev det lite mer fiskande andra och tredje veckan. Nu under den sista veckan blev det en sväng ut på sjön. Så totalt blev det 6 fiskepass samt en sväng mot Kiruna som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

På hemmaplan har det handlat om gös och abborrfiske samt något gäddfiske i början av semestern. Vad det gäller abborre så körde jag en heldag i en sjö som inte är det mest lättfiskade precis. Det kändes som att abborren var hyfsat på taget och det blev totalt drygt 20 abborrar. Tyvärr blev det inte någon abborre över kilot vilket var målet. Istället fick jag nöja mig med ett gäng “borrar” runt 5-7 hekto samt en som jag vägde in till 730 gram.

730g (k)

Denna dag utklassade spinnarna jiggarna och hetast av alla beten var en Vibrax i orange/svart i storlek 4.

När vi tittar på gösfisket så håller jag för närvarande på att utforska nya vatten och platser. Mängdmässigt har det gått rätt bra men som vanligt här uppe i norr är det inte det lättaste att få de större exemplaren. Gösar på mellan 1-2 kilo har det blivit en hel del av men inga större bitar än så. Att det finns enstaka storgösar i några av våra gösvatten i Norrbotten vet vi. Under de senaste två åren har det fångats vad jag vet tre gösar från knappa 7 kilo till närmare 8 kilo, vilket är ett bevis nog att de finns. Men som sagt att fånga dom är inte det lättaste…

Norrbottensgös

Gösen är både en vacker och mycket god matfisk. Denna gös fick dock som de flesta andra simma tillbaka.

Att denna sommar är ovanligt varm kan nog de flesta norrbottningar skriva under på. Därför har förutsättningarna för gäddfiske inte varit de mest optimala. Trots detta har jag fiskat en del gädda under de 2 första semesterveckorna. Resultatet har jag skrivit om tidigare. Den roligaste fångsten var dock inte den största gäddan men däremot min första vertikalfångade gädda över 7 kilo.

Vad som händer kommande veckor låter jag vara osagt men hoppas att det blir en och annan fisketur. Framförallt känns det som att jag har mycket att leva upp till mina mål gällande abborre. I dagsläget så har jag inte ens varit nära att komma över kilot men skall sägas att jag inte lagt ner speciellt många riktade abborrpass heller. Endast ett enda har det blivit, skärpning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar