lördag 2 januari 2021

Årsrapport 2020

Helt enligt traditionen är det nu dags för en slags årsberättelse över året som varit. Det har blivit några årskrönikor genom årens lopp. Detta blir faktiskt min tolfte, inte klokt vad åren går. Faktiskt lite stolt över mig själv att bloggen lever kvar ännu. Så här kommer 2020 års årskrönika, håll till godo...

INFÖR ÅRET
Hjulet började snurra som vanligt om man ser hur det sett ut de senaste åren. D.v.s. jag väntade några månader in på året innan jag började fiska. Fiskesuget var av någon anledning inte riktigt där jag hade önskat mig. Vet inte om det var bristen på motivation eller mer om det var en frukt av att jag inte hade fiskat sedan slutet av september året innan. Det kan vara lite svårt att dra igång en gammal motor som börjar vara lite upp i åren:)

I januari skrev jag ett inlägg här på bloggen om mina tankar inför året, något som jag oftast brukar göra. Planen var att sätta upp en del mål men att hålla dom för mig själv. Men några specifika mål satte jag inte på pränt utan jag tog fisket lite som det kom. Jag lider ju inte brist på idéer och uppslag så kanske var det en bra taktik att bara vänta in fiskesuget och den rätt känslan och sedan ta sig ut. Att gäddfisket skulle få mest plats var nog rätt väntat likaså att fokuset skulle ligga på ismete och spinnfiske. Men i sanningens namn så hade jag en del andra idéer också. Tja så såg det ut inför året, nu skall jag ge er en genomgång över hur det blev. Och jag börjar med isfisket…

VÅRVINTERFISKET (Mars-April)

När jag inte är så där superpeppad väljer jag ofta att fiska själv. Det är lättare att styra och planera sitt fiske när man fiskar själv. Sedan kan jag även uppskatta att bara känna lugnet och tystnaden när man kommer ut efter en lång och mörk vinter. Första ismetet brukar oftast bli ett lite kortare pass då jag mer fokuserar på att kolla så alla grejor fungerar som de skall göra. Även få in alla rutiner och så vidare. Behöver lite tid att bli varm i kläderna så att säga. Förutsättningarna var annars rätt bra redan från mitten av mars. Dock var det rätt kallt i perioder men det viktigaste är ända att det inte är så mycket snö och vatten på isen och på den fronten var det rätt okej under hela min fiskeperiod.

Den 14 mars skedde premiären, det blev ett kortare fiskepass som bara gav tre gäddor och ingen speciellt stor heller. Där efter så la jag mest fokus på att hitta lite större mört. Jag mäskade i några borrade hål under ett par veckor i hopp om att mörten skulle hitta dit. Jag vet sedan tidigare att snittstorleken i området ofta är bra men att det kan vara riktigt svårt att få många fiskar. Att fiska upp sin egen agnfisk ser jag lite som en utmaning men även nått jag tycker en ”riktig” fiskare skall lära sig göra. Jag pimplar upp min betesfisk, något jag gjort så länge jag ismetat. Jag anser att levande agn är betydligt bättre än dött men det är inte ett måste för att lyckas. Men jag är rätt säker att mina framgångar när det gäller ismete hade varit betydligt beskedliga i fall jag bara fiskade med dött bete. Nåja pimplandet gick riktigt bra och under samtliga pass jag kunde leverera gäddorna den mat jag ville.

Resultatet från mitt isfiske denna tid finns att läsa i DETTA INLÄGG som jag skrev i maj. Så här i efterhand när man fått lite mer distans till det hela så kan jag inte annat än vara sjukt nöjd över resultatet. Speciellt då jag hade lite svårt att komma igång med fisket.

Totalt 14 gäddor över 9 kilo fördelat över sju pass är garanterat nått jag förmodligen aldrig mer kommer att få uppleva. Fast på förhand var jag mera sugen att fiska efter lake. Till stor del berodde det givetvis på framgångarna som jag hade året innan. Det blev bara två kvällar som resulterade i två lakar. Det kändes inte lika hett i år fast medelvikten fortsätter att vara bra på platsen. De vägde 3,26 kg samt 2,75 kg.

FÖRSOMMARFISKET (Juni)
Maj månad blev kall och långdragen. Snösmältningen kom igång sent och det blev en ovanligt långdragen vårflod som pajade en stor del av mina fiskeplaner. Men frågan var om inte den värmebölja som kom första halvan av juni förstörde än mera. Tråkigast var att jag hade lagt in drygt två veckors semester mitt i värmeböljan och störtfloden. Rätt snabbt var vattentempen uppe i närmare 20 grader och då vill jag helst inte fiska gädda. Juni månad brukar i princip alltid vara den månad jag fiskar mest men i år blev så inte fallet. Det planerade spinnfisket från land blev det inte mycket av, blev däremot några båtfiskepass istället. Ett med Martin, två med Krister och ett med Mats H. Resultatet blev några skapliga gäddor över 7 kilo där toppfisken vägde in på 9220 gram. Man skall inte prata om stora tappade gäddor men Krister tappade en fisk som satte sig på näthinnan. Hade den kommit upp så tror jag att man hade varit klart mer nöjd över försommarfisket.

SOMMARFISKET (Juli-Augusti)

Hur gick det med sommarfisket då? Gösfisket fick inte mycket plats i år, två kvällar var jag ute och fiskade med Bosse. Vi vertikalfiskade efter gös vilket gav oss flertalet fina matfiskar där några fick följa med hem. Ett trollingpass med Krister efter gös. Blev ingen succé, dock en rätt skaplig gädda runt 9 kilo. Hade annars en del planer kring gösfisket men de gick alla om stöpet. Till stor del kan det bero på en dålig och regnig sommar och sen har jag jobbat under hela högsommaren. Sen har inte fiskesuget funnits där tyvärr.

Men i slutet av sommaren så kom en liten vändning i det hela och det tillskriver jag Lukas. Han har ju hängt med mig en del tidigare både i bärskogen och på nått fiske emellanåt. Men det där rätta fiskesuget eller intresset har inte riktigt funnits där. Men i sommar har han själv börjat visa ett klart större intresse och det är väl lite det jag har gått och väntat och hoppas på. Han hade t.ex. aldrig spinnfiskat tidigare men det tog inte länge förrän han blev duktigt på det. Sommarens höjdpunkt fiskemässigt har jag skrivit om i ett ANNAT INLÄGG.

Att Lukas skulle få en abborre av dessa mått fanns inte på kartan, och i en mindre tjärn dessutom. Det blev några trevliga fiskepass med grabben efter detta då han fick flertalet abborrar, gäddor och några bäcköringar. Sen under hösten fortsatte framgångssagan med ett gäng harrar och sen en riktigt fin gädda vilket vi återkommer till senare.

HÖSTFISKET (September-Oktober)
Efter ett par månader utan den minsta tanke på gäddfiske så fick jag ett infall att försöka putsa mitt mediokra månadsrekord för Augusti, detta under den absolut sista dagen av månaden. Det skulle ske från land och jag skulle spinnfiska. Jag hade en rätt bra magkänsla då vädret nu hade varit svalare en tid, sedan högt stabilt lufttryck på det. Men förväntningarna var väl inte superhöga men värt ett försök i alla fall. Resultatet tre timmar senare blev ett nytt månadsrekord i form av en storgädda på 10960 gram och 116 centimeter. Detta var nog precis den spark i röven jag behövde inför hösten…

Ja nu började min hjärna att ”tänka fiske” och framför allt gäddfiske. Planen var att reka och testa så mycket som möjligt under september och sedan fiska hårdare på de hetaste ställena när man tror fisket är som bäst utan att man fryser häcken av sig. I Norrbotten brukar den tiden vara från runt 15 september fram till 15 oktober. Tanken var först att endast spinnfiska från land men med tiden växte några andra uppslag som krävde båt. Så det blev även några spinnpass från båt i slutet av säsongen.

Jag fiskade fler dagar under september än oktober men fisket gick inte speciellt bra om man ser till antalet större fiskar. Blev ändå några skapliga gäddor mellan 6-8 kilo samt att jag hade kontakt med en riktigt stor gädda. Men jag är ändå väldigt nöjd över att jag tog mig tid att göra detta grovjobb. För det skulle visa sig att de platser jag senare valde att satsa på verkligen levererade.

Ja det blev några riktigt galna fiskedagar under början av oktober. Jag fiskade då fyra av fem dagar vilket är riktigt mycket i mina mått mätt. Resultatet under dessa fyra pass finns ju att läsa i några separata inlägg här på bloggen ( PASS 1, PASS 2, PASS 3, PASS 4 ) men totalt blev det flertalet stora gäddor. Alla tagna på spinnfiske. De största vägde följande: 12270 g, 11960 g, 11620 g, 10110 g, 10040 g, 9860 g, 9770g och 9580. Efter detta blev det bara ett pass till innan jag kände mig nöjd och avslutade säsongen. Städade undan grejorna redan 10 oktober vilket kanske var lite för tidigt med tanke på att säsongen fortsatte en månad till innan isarna började lägga sig.

Höjdpunkten var utan tvekan den största fisken som kom upp. Att Lukas skulle lyckas dra en sådan gädda under sitt första riktade storgäddpass var lika osannolikt som när han fick sin jätteabborre tidigare i somras. Att han gör det ännu en gång är ju helt sjukt!

SAMMANFATTNING ÖVER ÅRET

Med tanke på att jag inte kände mig riktigt superladdad inför fiskesäsongen och att försommarfisket sket sig fullständigt så kan jag inte annat än vara sjukt nöjd över året som varit. Det känns verkligen som att jag fick ut maximalt av mitt gäddfiske i år sett till den tid man lagt ner. Ismetet har ju tidigare gått riktigt bra men även där överträffade resultatet förväntningarna med råge. Men när det gäller mitt spinnfiske hade jag helt ärligt inte förväntat mig sådana resultat. Fast under september fick jag en go känsla och vissa svar som fick mig att tro och hoppas på nått riktigt bra senare under hösten. Men blev ju verkligen en riktig explosion. Frågan är hur man toppar detta i framtiden? Sen så hade jag givetvis kunnat fiska fler pass längre in under hösten men man skall kanske inte begära allt för mycket av sig själv. Jäkligt roligt har fisket varit i höst och det är ju det viktigaste. 

Det fanns även en liten tanke att lägga lite tid på ismete från nyisen under november och december men det blev inget av dessa tankar. Lite synd då jag har många idéer jag vill testa och vatten att utforska.

Gäddfisket tog 65% av min totala fisketid. Jag mäktade med drygt 30 riktade gäddpass under året. 195 gäddor blev det var av 20 gäddor vägde över 9 kg. 12 passerade 10 kilo. Toppfisken vägde 12,25 kilo. Så resultatmässigt är detta kanske mitt bästa år. Det enda som fattades var pricken över i:ett. Något jag drömmer om att få uppleva nån gång är ju en riktigt stor gädda som tippar vågen över 15 kilo. Ja över 14 kilo skulle duga det med:)

Det negativa är väl att jag knappt fiskade nått under högsommaren. Sedan har jag inte heller planerat eller gjort några seriösare försök att fiska riktat efter stor fisk annat än just gädda. Men så har det ju mer eller mindre sett ut de senaste åren. Men just under högsommaren finns det ju tid för sånt om man skulle vilja.

Häftigaste fiskarna och upplevelserna och under 2020
- Lukas abborre på 1560 gram

Denna fisk kom som en blixt från en klarblå himmel. Sjukt oväntat men desto roligare fisk. En perfekt start på Lukas fiskekärriär…

- Lukas gädda på 12270 gram

Att grabben skulle slå till med en storgädda av dessa mått var nästan lika osannolikt som när han fick sin storabborre. Att dagen bjöd på grymt fiske med flertalet storgäddor gjorde inte upplevelsen sämre.

- Galet ismetepass med topp på 12250 gram.

Viktigaste fiskarna under 2020
- Gädda 10960 gram och Lukas abborre på 1560 g

Under augusti kom fiskesuget tillbaka vilket till stor del var Lukas förtjänst. Hans iver smittade av sig och den jätteabborre han fick gjorde ju inte saken sämre. Men minst lika viktig var nog höstens första storgädda. Den gäddan fick mina ”gäddfisketankar” att börja snurra.

MINA STÖRSTA GÄDDOR 2020


VIKT (gram)

LÄNGD (cm)

K-FAKTOR

MÅNFAS

METOD

BETE

DATUM

12250

118

0,75


Ismete

Mört

2020-04

11960

112



Spinn

Hybrid

2020-10

11620

118



Spinn

Hybrid

2020-10

11500

114

0,78


Ismete

Mört

2020-04

11330

115

0,74


Ismete

Mört

2020-04

11050

120

0.64


Ismete

Mört

2020-04

10960

116

0,70


Spinn

Hybrid

2020-08

10600

110

0,80


Ismete

Mört

2020-03

10560

113

0,73


Ismete

Mört

2020-04

10280

117

0,64


Ismete

Abborre

2020-03

10110

113



Spinn

Hybrid

2020-10

10040

110



Spinn

Hybrid

2020-10

  9860

110



Spinn

Hybrid

2020-10

  9770




Spinn

Hybrid

2020-10

  9780

116

0,63


Ismete

Mört

2020-04

  9660

117

0,60


Ismete

Mört

2020-04

  9580




Spinn

Hybrid

2020-10

  9430

108

0,75


Ismete

Mört

2020-04

  9220




Trolling

Vobbler

2020-06

  9070

115

0,60


Ismete

Mört

2020-04


Bilder på samtliga nämnda fiskar finns att skåda både på bloggen och Instagram. Avslutningsvis vill jag tacka alla jag fiskat med under åren och även de som följer bloggen. Passar även på att önska alla ett riktigt gott nytt fiskeår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar